Friday, 28 September 2012

Wa'alaika wa'alaihissalam= dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera.

Bismillahirrahmanirrahim..

Nah sedikit perkongsian pada Hari Jumaat penuh barakah 

Situasinya begini..
97% muslim yang saya jumpa bila disebut:

"Wei, Nur kirim salam."

Akan dijawab.


"iya ke?WA'ALAIKUMUSSALAM."

Ok...

Nmpk mcm tak da masalah kan?

Tertanya2 kan apa masalahnya kan?

Ya. Memang ada masalah...
=.="

Sebenarnya,jelas di dalam hadis nabi saw,nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen(org tengah) maka jawapan yg diberi kepada kiriman salam tu bukannya, 'waalaikumussalam' tapi.....

" wa'alaika wa'alaihissalam "

Sebab apa?

Nur suruh Manal kirim salam kat Ina.

Ina jwb " wa'alaikumussalam "

Sdgkan:-

Wa'alaikumussalam= selamat sejahtera ke atas KAMU

jadi salam Nur kpd Ina tak terjawab kan?sbb Ina doakan salam tu kepada MANAL SEDANGKAN MANAL TU ORANG TENGAH..

Manakala:-

Wa'alaika wa'alaihissalam= dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera.

Maka salamnya terjawab.... ^_^
Indahnya Islam...

Note: hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib..jadi kalau salah jwab,bermakna masih belum jawab.


Sekian..terima kasih Daa

4 comments:

  1. alhamdulillah .. thnx for the info.. memang kadang2 kita terlepas pandang je benda2 yg mcm ni kan.. btw jemput tgk headband utk baby girl kat blog sy.. tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq2.suka headband..ni yg berangan nk baby girl plak..hehe

      Delete
  2. wa'alaika.. untuk laki2 shj k atau untuk prempuan k atau kdua2

    ReplyDelete
  3. Boleh rujuk lebih lanjut kat sini.. https://www.facebook.com/Ustaz.Azhar.Idrus.Original/posts/313160852035302

    ReplyDelete